ورود و عضویت
بازیابی رمز ورود
کد تایید ارسال شد
جهت تایید تغییر رمز کد ارسال شده را وارد نمایید
ورود
نام کاربری یا رمز خود را فراموش کرده ام
شماره موبایل خود را وارد نمایید
ارسال
اگر هنوز عضو نیستید 
عضویت
ارسال
ارسال
بازگشت به بالا
آژانس برندینگ آفرید

روانشناسی رنگ لوگوهای ایرانی

0 5 سال قبل

رنگ ها در طراحی لوگو و هویت بصری برندها تاثیر بسیار زیادی دارند. فرای مباحث زیبایی شناسی تاثیر روانی رنگ ها هم در انتخاب رنگ اثرگذار است.

در تدوین این مقاله تلاش شده است از لوگوها و برندهای ایرانی استفاده شود. در بخش طراحی هویت بصری برند با این خدمت بیشتر اشنا شوید.

استفاده از رنگ قرمز در لوگو

قرمز روشن نمادی از قدرت، انرژی و لذت است. این رنگ انسان را وادار به شتابزدگی می کند. استفاده افراطی از این رنگ باعث اضطراب می گردد.

رنگ قرمز فشارخون را بالا می‌برد و موجب تنش عضلانی و فعالیتهای تنفسی می شود.

قرمزشرابی، رنگی پر تجمل و باشکوه تلقی می گردد.

قرمز تیره، سنتی محسوب می شود.

قرمز حالات متفاوتی دارد. می تواند سخاوتمند وغنی باشد مثل (قرمز بورگاندی، کلارت و آلبالویی)، قوی و زمینی مثل (قرمز مایل به قهوه ای و اخرایی)، یا پر زرق و برق و افراطی مثل (قرمزخشخاش، قرمز ماشین فراری)

در سال 1958 یک پژوهشگر در زمینه  رنگ ها به نام دکتر « رابرت گرارد» دریافت  که داشتن اضطراب، عصبی و هیجان زده شدن به علت آشفتگی حاصل از این رنگ است.

قرمز را عاقلانه و آگاهانه استفاده کنید تا این رنگ قوی و ثابت قدم بتواند تغییر، احساس و انرژی را به شما هدیه دهد.

استفاده از رنگ نارنجی در لوگو

نارنجی حس شوخ طبعی را می رساند. شادی، گرما و انرژی های حیات از آن تراوش می کند. تزریق مقداری نارنجی به فضا مانند تنفس اکسیژن خالص است.

نارنجی شاد ترین رنگ است.

از ویژگی های نارنجی می توان به حرارت و اشتیاق، جلب توجه کننده و بی پروا، ملایم و پرورش دهنده اشاره کرد.

تن های مختلف این در کدو تنبل، خاک رس، هلو، مس، مرکبات، آجری، عنبر دیده می شود.

 

نارنجی مانند بنفش آمیزه ای از خصوصیات دو رنگ را داراست: قرمز و زرد. قرمز که رنگ فعالیت و انگیزه است و زرد، شوق و اشتیاق همراه با رضایت و خوشبختی.

این دورنگ در کنار هم نارنجی پر انرژی و شاد را به وجود می آورند. نارنجی حس ترحم انسان را نسبت به خود کاهش می دهد. اعصاب خسته را آرام و اعتماد به نفس و سیستم ایمنی را تقویت می کند.

خواص رنگ بنفش

بنفش رنگ عرفان،‌کیمیاگری و روانشناسی است.

یک رنگ به شدت معنوی و در عین حال غنی، سخاوتمند که مورد استفاده پادشاهان و اشراف زاده ها بوده است.

بنفش، مظهری از اتحاد آبی و قرمز است و خصوصیات هر دو رنگ را حفظ کرده است. در رنگ بنفش، قرمز و آبی مانند ین و یانگ در کنار هم قرار گرفته اند ترکیبی ارام و خردمندانه به وجود می آید.

بنفش های کم رنگ، ترس ها و مشغولیت های دل و ذهن را کاهش می دهند. بنفش و نیلی خصوصیاتی مشابه دارند. نیلی نیز محرک الهام، تعمق و همدردی است و به شما کمک می کند بر موانعی که خود خلق کرده اید، غلبه کنید.

بنفش سیر، ارغوانی و آلویی کم رنگ ما را به سمت جنبه های عرفانی و مجلل می کشند.گلناری، نیلی و یاسی، تن های کمرنگ تر بنفش، آرامش دهنده اند و به خصوصیت تعمق و ژرف اندیشی معروفند این تن ها همان رنگ هایی هستند که شمارا به رویا می برند.

خواص رنگ آبی

آبی ذهن و جسم را آرام کرده، به تمرکز کمک می کند و استرس را کاهش می دهد. آبی رنگ خوش بینی و صداقت است. آبی یادآور افق های بزرگ و فضاهای باز است.

آبی مرز و محدودیتی ندارد.اعتماد به نفس و احساس امنیت را تشدید می کند. افرادی که به رنگ آبی علاقه مند هستند، عناصر آب و طبیعت را دوست دارند و بسرعت متوجه اشتباهات دیگران می شوند.

آبی های پررنگ مانند آبی مایل به ارغوانی، فیروزه ای درخشان و آبی پررنگ، محرک وضوح افکار هستند، درحالی که آبی های ملایم تر مانند آبی کم حال ذهن را آرام و به تمرکز کمک می‌کنند.

آبی همچنین الهام بخش رنگ های روان سیال آب است. سبز متمایل به آبی، فیروزه ای و آبی های کبالتی، حس خلسه را ایجاد می کنند.

استفاده از آبی و ایجاد چشم اندازهای آبی، زندگی شما را آرام و متمرکز خواهد کرد.

خواص رنگ سبز

سبز در میانه طیف نوری قرار دارد و رنگ تعادل و هارمونی است.

همینطور سبز رنگ آسودگی و آرامش اعصاب، ماهیچه ها و افکار کمک می کند.

برای دهه ها هنرپیشه ها و مجریان قبل از ورود به صحنه یا قرار گرفتن در مقابل دوربین، در اتاق های سبز استراحت می کردند. سبز نماد  تندرستی و درمان نیز هست چرا که در دوره ی ویکتوریا، در بیمارستان‌ها از سبز ملایم استفاده می کردند.

سبز رنگ رشد است،‌بنابراین مقدار زیاد آن بسیار قوی و مغلوب کننده می باشد. از این رو، وقتی با پالت تن‌های رنگ سبز کار می کنید، با استفاده از رنگ های مکمل و متضاد به این رنگ زندگی ببخشید.

تن های رنگی تعالی بخش سبز مثل یشمی، زمردی، نعنایی، کم رنگ یا سبز های تازه مانند سبز سیب یا آوکادو سبز عقب نشینی کننده است و باعث می شود فضاهای کوچک، بزرگ به نظر برسند.

خواص رنگ طلایی

رنگ طلایی در واقع یکی از طیف های رنگ زرد است که از ترکیب دو رنگ زرد و کرم به دست می آید.

طلایی نام خود را از عنصر طلا گرفته و جزو رنگ های گرم محسوب می شود. رنگ طلایی نماد دانش، موفقیت، پیروزی، ثروت، اعتبار، عقل و شعور، قدرت مردانه، مهربانی و سخاوت می باشد.

هر چقدر که به طیف تن‌های روشن تر آن نزدیک می شویم معنوی بودن آن بیشتر جلوه می‌کند و هر چقدر که به سمت تیرگی می رود نماد ثروت و قدرت در آن تقویت می شود.

رنگ طلایی نماد برنده شدن هست و در بعضی ادیان نشانه دانش،‌ یادگیری،‌ مدیتیشن و رشد ذهنی است و جزو رنگ های لوکس،جذاب و مدرن به حساب می آید.

از طیف های رنگی طلایی می توان به الماس طلایی، ‌یاقوت، ‌اوپال، توپاز و سنگ های طلایی اشاره کرد.

خواص رنگ فیروزه‌ای

رنگ فیروزه‌ای را می‌توان نام مجموعه‌ای از رنگ‌های بین طیف سبز و آبی و رنگی مشابه سنگ فیروزه دانست.

از نگاه روانشناسان رنگ فیروزه ای آرامش، صداقت و وفاداری را منتقل می کند و گواه تاریخچه ایران (‌معماری و نگارگری) است.

می‌توان از هم خانواده های آن آبی لاجوردی را نام برد و به غیر از اینکه در کنار رنگ های مکمل از آن استفاده می شود در کنار رنگ های هم طیف مانند آبی زنگاری، آبی نفتی،‌ آبی آسمانی و آبی کاربنی نیز استفاده می شود.

معمولا برند ها برای نمایش هوشمندی،‌ پشت کار،‌ قدرت و جدیت از آن بهره می گیرند.

فیروزه ای ذاتا طراوت و شادابی را منتقل می کند و بدین جهت می تواند ارتباط خوبی با مخاطب برقرار کند که می توان در لوگوی حس خوب زندگی مشاهده کرد علاوه بر انتقال حس زندگی ،‌حس شادی را به واسطه تناژ روشن آن احساس کرد.

خواص رنگ زرد در لوگو

از نقطه نظر روانشناسی رنگ در برند، رنگ زرد را پایگاه تمام رنگ ها می دانند.

از رنگ زرد به طور گسترده ای به عنوان رنگ شاد استفاده می شود، اما استفاده بیش از حد آن می تواند باعث احساس خشم، سرخوردگی، ترس و اضطراب شود. به همین دلیل استفاده از رنگ زرد دشوارتر است.

این رنگ دارای طول موج نسبتا طولانی است که موجب جلب توجه می شود. زرد از زمین نشأت می گیرد مثل( زرد اخرا ، طلا ،‌یاقوت زرد) و یادآور شکل اولیه طبیعت است مثل ( زرد ذرت، گندم، آلاله،‌نرگس)

هم چنین نشانه امید نیز هست چرا که در دوره ی جنگ در امریکا از روبان های زرد در پوشش زنان به نشانه ی امید استفاده می شده است. برای افزایش عزت نفس از رنگ زرد استفاده کنید.

زرد رنگی دوستانه و در عین حال رنگ جشن هاست. هم چنین الهام بخش انرژی و خلاقیت است.

خواص رنگ مشکی و خاکستری در لوگو

طیف رنگ های خاکستری و سیاه را می توان از یک خانواده دانست و غالبا نشان عقل و هوش، اعتماد، ‌اطمینان،‌ اسقلال و رسمیت است .

سیاه خالص ترین شکل رنگ است به همین دلیل سادگی و اداری بودن، قدرت، رمزآلودن و ظرافت را هم نشان می‌دهد. هم چنین طیف‌های سیاه و خاکستری به دلیل القای حس مخفی بودن کنجکاوی مخاطب را بر می‌انگیزد.

ترکیب رنگ سیاه و سفید بهترین ترکیب برای سبک کلاسیک است، این ترکیب به دلیل خنثی بودن می‌تواند با تمام رنگ‌های موجود درچرخه رنگ که باب سلیقه شماست هماهنگ شود و ظاهری ایده آل ایجاد کند. همینطور درکنار رنگ های گرم مانند زرد می تواند حس انرژی و پویایی را تزریق کند.

خواص لوگوهایی با تم رنگی

استفاده از تم های رنگی به همان اندازه که می تواند جذاب باشد ممکن است باعث بی کیفیتی و عدم دیده شدن در لوگو برند شوند چرا که رنگ ها می توانند به ارزش هم اضافه و یا باعث همپوشانی یکدیگر شوند.

استفاده از رنگ های مکمل با چیدمان درست در عین تنوع می تواند مخاطب را در یک لحظه جذب کند و بسته به نوع رنگ، تیرگی و روشنی و میزان ایجاد کنتراست با رنگ های دیگر به لوگو برند معنی ببخشد و معمولا طیف گسترده ای از خدمات را شامل می شود.

لوگو شهر کوچک یک نمونه موفق است علاوه بر اینکه همه طیف های رنگی را در برگرفته هر یک از رنگ ها به خوبی خودنمایی می کنند و به واسطه فرم تیزی که در رنگ ها ایجاد شده و همینطور خلوص رنگ ها به وضوح بیشتر رنگ کمک کرده است.

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوال شما توسط کارشناسان آفرید پاسخ داده شده و از طریق پیامک اطلاع رسانی میشود

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
guest
0 نظرات
بازخورد های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
عضویت در کانال تلگرام آفرید
در اینستاگرام همراه ما باشید
کلیه حقوق ( محتوا و تصویر سازی های ) این سایت متعلق به آفرید می باشد.