ورود و عضویت
بازیابی رمز ورود
کد تایید ارسال شد
جهت تایید تغییر رمز کد ارسال شده را وارد نمایید
ورود
نام کاربری یا رمز خود را فراموش کرده ام
شماره موبایل خود را وارد نمایید
ارسال
اگر هنوز عضو نیستید 
عضویت
ارسال
ارسال
بازگشت به بالا
آژانس برندینگ آفرید

چشم انداز برند (Brand vision)

0 2 سال قبل

چشم انداز برند (Brand vision) چیست و چه طور باید آن را تنظیم کنیم؟

یکی از موارد تاثیر گذار در تعیین جوهره برند که جزو اقدامات آغازین در شروع فرآیند برندینگ است. در کنار ارزش ها و ماموریت، چشم انداز است. در ادامه توضیحاتی در ارتباط با اینکه چشم انداز چیست و چه ویژگی هایی دارد و چگونه می توان یک چشم انداز مناسب را تعیین کرد، تقدیم شما همراهان عزیز آژانس برندینگ آفرید خواهد شد.

1.تعریف چشم انداز برند

در تعریف کلی، چشم انداز مهمترین رویا یا تصویر ذهنی از آینده است. همچنین می تواند مجموعه ای از رویاها و اهداف بلند مدت باشد. چشم انداز برند شما وضعیت مطلوب آینده را تعریف می کند و تعیین کننده آن چیزی است که در طولانی مدت می خواهید به آن برسید. این مفهوم بیان کننده اهداف سازمان است و می تواند راهنمای مسیر برای دستیابی به آن ها باشد. چشم انداز برای ایجاد انگیزه در تیم و ایجاد اهداف جاه طلبانه کمک می کند و باید با همه به اشتراک گذاشته شود، بنابراین برای شما در رسیدن به اهداف تعریف شده تعهد ایجاد می کند. کارمندان، مشتریان و سرمایه گذاران چشم انداز شما را باید بدانند و شما باید با افتخار آن را بیان کنید. چشم انداز بازاریابی توسط مدیران عامل تعیین شده و استراتژی بازاریابی توسط متخصصان بازاریابی تعیین می شود زیرا آنها آنچه را برای تحقق بخشیدن به رویای مدیر عامل لازم است، می دانند. چشم انداز باید به قدری واضح باشد که هر کسی بتواند آن را در کمتر از 30 ثانیه بیان کند.

1.2 تعریف چشم انداز در آکسفورد

در فرهنگ انگلیسی آکسفورد چشم انداز به معنای “بینشی مخیلانه” است. تصور آینده قبل از آن که اتفاق بیفتد، یعنی آنچه خدا از آینده به قلب ما الهام می کند. طبق این تعریف ما می توانیم چیزی فراتر از آن چه هست را ببینیم، در واقع چیزی که باید باشد را می توانیم ببینیم.

2.اهمیت چشم انداز

چشم انداز همچون دستورالعملی برای کارکنان محسوب می شود که با وجود آن تصمیم گیری در چالش ها آسان تر خواهد بود. با وجود چشم انداز درست، عملکرد کارکنان در جهت رسیدن به اهداف مشترک بسیار یکپارچه خواهد بود. افراد متعهد و با انگیزه متمایل به کار در مجموعه هایی هستند که اهداف و ارزش های قدرتمند داشته باشند. مجموعه ها می توانند با تعیین چشم اندازی مناسب کارمندان پر مهارت، با انگیزه و متعهد را جذب کنند. هرچه کارمندان بیشتر متوجه نقش خود در دستیابی به اهداف مشترک باشند، عملکرد و انگیزه بهتری خواهند داشت. اگر مجموعه ای چشم انداز خود را تعیین نکند باعث می شود اولویت ها به آسانی فراموش شده و به راحتی از مسیر اصلی منحرف شود.
جوهره برند

3.ویژگی های چشم انداز

یک چشم انداز خوب آنچه را یک سازمان میخواهد بدست آورد مشخص می کند و به وجود سازمان هدف میدهد. کوتاه و ساده است و چیزی برای تفسیر باقی نمی گذارد. همچنین نشانه هایی از جاه طلبی در آن دیده می شود. طبق آخرین مطالعات و تحقیقات پنج ویژگی برای یک چشم انداز مشخص شده است: یک تصویر، یک تغییر، ارزشها، یک نقشه و یک چالش. الهام بخش بودن: چشم انداز باید باعث ایجاد انگیزه و اشتیاق کارمندان شده و امید را در رسیدن به آینده تقویت نماید. هرچه چشم انداز قوی تر باشد باعث انگیزه بخشی بیشتر می شود. بیانگر افق های دور: در چشم انداز نباید خواسته های کوتاه مدت در نظر گرفته شود بلکه باید اهداف بلند مدت و متعالی را در نظر گرفت. آینده ای که برای برند در نظر گرفته می شود به طور مستقیم بر روند در نظر گرفتن اهداف و تعیین چشم انداز تاثیر گذار است. متفاوت بودن: یکی از ویژگی های خوب هر چشم انداز یکتا بودن آن است. در مقایسه با دیگر رقیبان چشم انداز باید منحصر به مجموعه باشد. می توان چشم اندازهای رقیبان را بررسی کرد و از آن ها ایده گرفت تا چشم اندازی یکتا را خلق کرد. آرمان گرایی در چشم انداز: در تعیین چشم انداز معمولا مواردی مطرح می شود که در حال حاضر امکان تحقق آنها زیاد نیست و بر طبق واقعیت های موجود به آسانی و سرعت قابل دستیابی نیست و حتی از دید برخی شاید ممکن الوقوع نباشد. ندای قلبی در تعیین چشم انداز بسیار عالی خواهد بود. جزئیات مشخص: راه رسیدن به چشم انداز تا حد امکان باید با جزئیات همراه باشد و خیلی کلی و مبهم نباشد. درست است که جزئیات رسیدن به مسیر در چشم انداز مطرح نمی شود اما در زمان تعیین چشم انداز در نظر داشتن آن ها کمک کننده است. ایجاد احساس تعهد در کارکنان: چشم انداز باید به گونه ای تعیین شود که تک تک کارمندان یک مجموعه آن را درک کرده و احساس تعهد نمایند. جذب کارکنان و اشتیاق آن ها به ادامه همکاری در گرو ارزشمندی چشم انداز است. پویایی: چشم انداز باید به گونه ای تعیین شود که سازمان را از سکون و درجازدن دور کرده و باعث رشد و پویایی سازمان شود. مشتری مداری: در تعیین چشم انداز مخاطبان نیز باید در نظر گرفته شوند و نشان دهنده عزم و اراده برای سازمان در راستای اهداف باشد.

4.تعیین چشم انداز

نوشتن چشم انداز بخش مهمی است و نیازمند صرف زمان می باشد. در برنامه ریزی برای شروع پایه هر تجارت باید چشم انداز ها تعیین شوند تا مشخص باشد که مجموعه به کجا خواهد رسید. ممکن است در ابتدا نوشتن چشم انداز خیلی سخت به نظر برسد، اما این گونه نیست. می توان رقیب ها را شناسایی کرده و چشم اندازهای آن ها را بررسی کنید، این کار کمک می کند تا بفهمید آنها چگونه فکر می کنند و ایده بگیرید. از چشم انداز برای تبلیغات فروش محصولات استفاده نمی شود و بیشتر تعیین کننده فرهنگ سازمانی است. بیشتر از اینکه چشم انداز شعاری جذاب بنظر برسد، باید در ذهن بماند.
چند کلید واژه مهم در تعیین چشم انداز: فرهنگ سازمانی/ تاثیر فرهنگ سازمانی بر کارمندان/ مسیر تعامل با مشتریان/ تاثیر برند بر جامعه
برخی مواردی که در تعیین چشم انداز می توانند در نظر گرفته شوند: اهداف: در چشم انداز اهداف بلند مدت را در نظر بگیرید. در ذهن داشته باشید که چه فرآیند هایی در رسیدن به اهداف بلند مدت باید طی شود و سپس اهداف دست یافتنی را تعیین کرده و چشم انداز خود را بنویسید. چشم انداز باید در راستای اهداف و ارزش های کسب و کار باشد. ارزش ها: در مطلب ارزش برند به طور کامل ارزش های یک برند توضیح داده شد. زمانی که ارزش های مجموعه تعیین شده باشد، می توان به راحتی چشم انداز مناسب را مشخص کرد. چشم انداز باید الهام بخش بوده و ایجاد اشتیاق نماید. زمان: چشم انداز مسیر کسب و کار است، پس زمان بندی های در نظر گرفته شده در رسیدن به اهداف نیز در تعیین چشم انداز نیز مهم هستند. آینده کاری: آینده ای که در مجموعه برای کسب و کار در نظر گرفته می شود نیز برای تعیین چشم انداز کاربردی است. سعی کنید رویای بزرگی داشته باشید و روی آن تمرکز کنید. ساده نویسی: عبارت های دقیق و واضح که به سرعت منتقل کننده منظور شما باشد را به کار بگیرید. از چند جمله کوتاه و کاربردی استفاده کنید و تفسیر های طولانی را در چشم انداز مطرح نکنید. تعیین چشم انداز باید تاثیر نهایی برند بر جهان را تعیین کند. نیازهای آینده مشتریان را پیش بینی کند و مطابق انتظارات کارمندان باشد.  

5.چشم انداز برند های معروف جهان

گوگل: ایجاد دسترسی به اطلاعات جهان با یک کلیک دیزنی: خوشحال کردن مردم نوکیا: تبدیل دنیا به یک دهکده جهانی کوچک که در آن همه به هم متصل هستند سامسونگ: الهام بخشی به جهان با تکنولوژی ها، محصولات و طراحی های نوآورانه در جهت رسیدن به رفاه اجتماعی

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوال شما توسط کارشناسان آفرید پاسخ داده شده و از طریق پیامک اطلاع رسانی میشود

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
guest
0 نظرات
بازخورد های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
عضویت در کانال تلگرام آفرید
در اینستاگرام همراه ما باشید
کلیه حقوق ( محتوا و تصویر سازی های ) این سایت متعلق به آفرید می باشد.