ورود و عضویت
بازیابی رمز ورود
کد تایید ارسال شد
جهت تایید تغییر رمز کد ارسال شده را وارد نمایید
ورود
نام کاربری یا رمز خود را فراموش کرده ام
شماره موبایل خود را وارد نمایید
ارسال
اگر هنوز عضو نیستید 
عضویت
ارسال
ارسال
بازگشت به بالا
آژانس برندینگ آفرید

در دنیا هیچ شخصی به تنهایی دیجیتال مارکتینگ انجام نمی دهد !!!!!

1 5 سال قبل

شاید این عنوان کمی عجیب به نظر برسد. چرا که در حال حاضر عده‌ای شغل خود را دیجیتال مارکتینگ می‌دانند. ولی به شما این اطمینان را می­دهیم. که این جمله کاملا درست می‌­باشد .

شاید بهتر است کمی دقیق‌تر به این موضوع نگاه کنیم، با مطالعه این مقاله تا انتها، متوجه منظور ما خواهید شد و دیگر این عنوان شما را متعجب نخواهد کرد.

در این مقاله توضیحی درباره دیجیتال مارکتینگ و سوشال مدیا مارکتینگ خواهیم داد و بعد از آن به نتیجه گیری می­‌پردازیم.

نتیجه مثبت این مقاله برای شما این است که می­توانید در انجام فعالیت­‌های دیجیتال مارکتینگ خود گام های موثری بردارید تا در عرصه رقابت از رقبا پیشی بگیرید.

تاریخچه دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ برگرفته شده از پیشرفت روز افزون تکنولوژی می‌باشد که این ایده را در ذهن افراد ایجاد کرد. اولین بار کلمه دیجیتال مارکتینگ در سال 1990 به کار برده شد که موتور جست‌‌وجو آرچی ( Archie search engine) که سایت­های FTP  را ایندکس می­کرد ابداع شد.

یکی از مهمترین استفاده‌‌های دیجیتال مارکتینگ، در این دوره نرم افزارهای مدیریت‌ ارتباط با مشتریان (CRM) بود. و بعد از آن شرکت‌ها شروع به استفاده از تکنیک‌های جدید بازاریابی کردند.

یکی دیگر از این فعالیت‌ها، بازاریابی بانک اطلاعاتی بود. با افزایش ظرفیت حافظه کامپیوترها قابلیت ذخیره سازی حجم زیادی از اطلاعات مشتریان امکان پذیر بود، که با استفاده از این اطلاعات، به نیاز افراد جامعه آگاهی پیدا می‌کردند و برای تولید یا ارتقاع محصولی استفاده می‌شد. نحوه جمع آوری این اطلاعات می‌توانست از طریق تماس تلفنی، پرسشنامه یا شیوه‌های دیگر انجام پذیرد.

با گسترده شدن این گونه فعالیت‌ها و فناوری‌های جدیدتر، دیجیتال مارکتینگ امروزی پدید آمد.

دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

تعریف دیجیتال مارکتینگ‌، در منابع مختلف ممکن است متفاوت باشد ولی مفهوم یکسانی دارند.

دیجیتال مارکتینگ را می توان به تمام تلاش های بازاریابی، که از طریق دستگاه های الکترونیکی یا اینترنت قابل انجام است، تعریف کنیم. این فعالیت‌ها می­تواند از طریق پلت فرم­‌هایی که در ادامه توضیحات مطالعه می‌کنید، برای ارتباط با مشتریان فعلی یا آینده استفاده شود.

در حال حاضر تبلیغات دیجیتال حوزه‌های مختلفی را در بر می‌گیرد که به دو گروه کلی اینترنتی(آنلاین) و غیر اینترنتی(آفلاین) تقسیم می‌شود.برای درک بهتر این موضوع به چند نمونه از هر کدام اشاره می‌کنیم.

 تبلیغات اینترنتی: بهینه سازی سایت‌ها برای موتور جست و جو ( SEO )، تبلیغات کلمه کلیدی ( PPT )، شبکه ‌های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ و …

تبلیغات آفلاین: تبلیغات تلویزیونی و رادیویی، ارسال پیامک متنی و گویا و …

البته این موارد بسیار بیشتر می‌باشد و در اینجا تنها به چند مورد اشاره کرده‌ایم.

دیجیتال مارکتینگ به انگلیسی به صورت Digital Marketing نوشته می­شود.

نکته قابل اهمیت این است، با وجود گستردگی عظیم اینترنت هنوز هم تعداد کاربران آن در حال افزایش بوده که نشان دهنده وجود یک پتاسیل قوی برای حرکت به سوی تبلیغات دیجیتال می‌باشد.

در دیجیتال مارکتینگ به دلیل وجود حوزه­‌های مختلف نیاز به تخصص های زیادی داریم تا بتوانیم خود را کسی بنامیم که کار دیجیتال مارکتینگ انجام می­دهد ولی در واقع دست‌یابی به تمامی این تخصص‌ها امکان پذیر نمی­باشد.

البته یک شخص می­تواند مدرس دیجیتال مارکتینگ باشد و در همه ضمینه­‌ها اطلاعات داشته باشد ولی تسلط کامل بر روی همه موارد ندارد.

آموزش دیجیتال مارکتینگ

امروزه افراد بسیاری به دنبال یادگیری دیجیتال مارکتینگ می­باشند. این افراد می­توانند با مطالعه کتاب­‌ های دیجیتال مارکتینگ اطلاعات بسیاری کسب نمایند و یا به مطالعه جدیدترین مقاله های دیجیتال مارکتینگ بپردازند.

اما گروهی هم به دنبال آموزش دیجیتال مارکتینگ رایگان می­‌باشند که این دورها توسط موسسه‌های آموزشی یا به صورت آنلاین قابل دسترس می‌­باشند.

البته شرکت­های دیجیتال مارکتینگ هم این دوره­‌ها را برگزار می­کنند و در کنار کار اصلی خود که انجام پروژه­های تبلیغات دیجیتال می‌­باشد، برای کسب­ درآمد بیشتر به این فعالیت هم می­‌پردازند.

برخی از تخصص های دیجیتال مارکتینگ

برای راه اندازی کمپین دیجیتال مارکتینگ نیاز به متخصص‌های مختلفی داریم. در اینجا چند نمونه از این تخصص‌ها را نام می‌بریم:

متخصص سئو، طراح گرافیک، تولید کننده محتوا، تحلیل گر وب،متخصص ایمیل مارکتینگ،آنالیزگر، متخصص سوشال مدیا و … که در این مقاله درباره سوشال مدیا مارکتینگ(بازاریاب شبکه های اجتماعی) بیشتر صحبت خواهیم کرد.

تاریخچه بازاریابی شبکه های اجتماعی

بازاریابی شبکه های اجتماعی، بعد از پیدایش دیجیتال مارکتینگ و ابداع شبکه های اجتماعی به وجود آمد.

اگر به ده سال پیش نگاه کنیم. شاهد بودیم که اثر چندانی از سوشال مدیا مارکتینگ وجود نداشت. اما در حال حاضر می­‌بینیم برای سال 2019 پیش بینی شده است مبلغ 100 میلیون دلار در ضمینه تبلیغات شبکه ‌های اجتماعی هزینه خواهد شد و در سال 2018 حدود 74.5 میلیون دلار، هزینه تبلیغات در شبکه های اجتماعی شده است.

سوشال مدیا مارکتینگ 

سوشال مدیا مارکتینگ بخشی از دیجیتال مارکتینگ می‌باشد. که شامل ایجاد و به اشتراک گذاری محتوا بر روی شبکه های اجتماعی به منظور جلب توجه بینندگان برای دریافت بازخورد بیشتر و افزایش تعامل کاربران برای دستیابی به اهداف بازاریابی می­‌باشد.

سوشال مدیا به انگلیسی به صورت Social Media نوشته می‌شود.

تبلیغات در سوشال مدیا

امروزه شاهد این هستیم که شبکه‌ های اجتماعی از ضریب نفوذ بالایی برخوردار هستند و اغلب مردم کشور ما، زمان زیادی در شبکه­ های مختلف مثل تلگرام و اینستاگرام صرف می­کنند. حتی می­توان گفت ایرانیان بیش از حد، وقت خود را در این شبکه های اجتماعی سپری میکنند. این رفتار اجتماعی مردم ما باعث شده، شبکه های اجتماعی محل مناسب تری برای انجام فعالیت‌های تبلیغاتی شود.

تبلیغات در سوشال مدیا بسیار قدرتمند بوده و برای تمامی کسب کارها جهت دست یابی به اهدف تبلیغاتی خود قابل پیاده سازی می باشد البته باید توسط یک متخصص برنامه ریزی شود و طبق نقشه ای دقیق اجرا شود.

مشتریان شما هم اکنون با برندهای گوناگون از طریق شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک، تلگرام، اینستاگرام، پینترست، توییتر و دیگر پلتفرم ها در ارتباط هستند و یک بازاریابی خوب بر روی شبکه های اجتماعی می تواند نتیجه فوق العاده برای کسب و کار شما به ارمغان آورد.

تکنیک های بازاریاب شبکه های اجتماعی

افراد مختلف می‌توانند با تمرکز بر روی هر یک از شبکه های اجتماعی تخصص لازم جهت انجام فعالیت‌های تبلیغاتی بر روی آن شبکه‌ های اجتماعی را داشته باشند یا حتی یک شخص می‌تواند بر روی چند شبکه اجتماعی همزمان کار کند ولی اینکه یک شخص بر تمامی این پلتفرم‌ها تسلط کامل داشته باشد امری دشوار و تقریبا نشدنی می‌باشد.

هر بازاریاب شبکه اجتماعی بهتر است بر روی تعداد محدودی برنامه سوشال مدیا تخصص پیدا کند و به دنبال فراگیری تمامی نرم افزارهای سوشال مدیا نباشد.

آموزش سوشال مدیا

فراگیری سوشال مدیا مارکتینگ کار ارزشمندی می‌باشد. به این دلیل که شما می­توانید در کسب و کار خود تحول بزرگی ایجاد کنید. در دنیای امروز کسب درآمد از سوشال مدیا کار بسیار راحتی می‌باشد به شرطی که کاملا با اصول آن آشنا باشید.

یکی از مهمترین برنامه‌های سوشال مدیا اینستاگرام می‌­باشد. که در ایران محبوبیت بالایی دارد.

برای کسب درآمد از سوشال مدیا مارکتینگ بهتر است اطمینان پیدا کنید. گروه هدف شما در آن شبکه اجتماعی فعالیت دارند. درست است که اینستاگرام دارای کاربران فراوانی بوده اما ممکن است گروهی از افراد جامعه علاقه ای به آن نداشته باشند و تبلیغات شما، تاثیر مثبتی بر روی کسب و کارتان نخواهد داشت.

تفاوت سوشال مدیا مارکتینگ با دیجیتال مارکتینگ

با توجه به تعریف های ارائه شده می توان به راحتی تفاوت‌های میان این دو اصطلاح را پی برد در اینجا متوجه شدیم سوشال مدیا مارکتینگ بخشی از فعالیت‌های دیجیتال مارکتینگ می‌باشد و می‌توان به این نکته پی برد. یک شخص می‌تواند تخصص خود را سوشال مدیا مارکتینگ اعلام کند اما هیچ شخصی نمی‌تواند اعلام کند تخصص او دیجیتال مارکتینگ می­‌باشد.

به این دلیل که نیازمند تخصص‌های زیادی می‌باشد و فقط می‌توانند به صورت سطحی با بیشتر این فعالیت‌ها آشنایی داشته باشند پس متوجه می‌شویم اگر بخواهیم یک کمپین دیجیتال مارکتینگ موفق داشته باشیم کار ما تنها با یک متخصص سوشال مدیا مارکتینگ حل نمی‌شود و نیاز به تیم متخصص در ضمینه دیجیتال مارکتینگ داریم که بتوانند تمامی نیازهای شما را برآورده کنند.

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوال شما توسط کارشناسان آفرید پاسخ داده شده و از طریق پیامک اطلاع رسانی میشود

4 1 رای
رأی دهی به مقاله
guest
1 دیدگاه
بازخورد های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حسنی
1 year ago

عالی بود

عضویت در کانال تلگرام آفرید
در اینستاگرام همراه ما باشید
کلیه حقوق ( محتوا و تصویر سازی های ) این سایت متعلق به آفرید می باشد.